اگر آب خانه شما از یک چاه خصوصی تامین می شود ، ممکن است متوجه شده باشید که برخی از وسایل ، از جمله ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی شما قبل از تمیز شدن نیاز به مواد شوینده و چرخه های بیشتری دارند.اما برای بسیاری از صاحبان خانه ، مزاحمتی بزرگتر از افزایش استفاده از مواد شوینده و هزینه های بالاتر ، لکه های ناخوشایند بر روی لوازم و وسایل حمام شما در نتیجه مقادیر بیش از حد مواد معدنی در منبع آب شما است.

علت ایجاد لکه های معدنی و زنگ چیست؟

آلودگی آهن یک مسئله رایج در بسیاری از خانه ها است. اگر آبی که از شیر شما خارج می شود قرمز رنگ به نظر می رسد، بدانید که مقدار قابل توجهی آهن در آب شما دارد. آلودگی آهن نه تنها آب را بد مزه و غیر قابل استفاده می کند، بلکه سینک و کاشی های شما را لکه دار می کند و به وسایل شما آسیب می رساند.

لکه های آهن و زنگ
لکه های روی کاسه توالت مانند این ، ناشی از افزایش مقدار آهن در آب چاه خصوصی خانه است.

لکه های روی کاسه توالت مانند این ، ناشی از افزایش مقدار آهن در آب چاه خانه است.

اگر در آب خود انباشت آهن یا سایر مواد معدنی دارید ، ممکن است متوجه شوید که هر چند وقت یکبار سینک ها یا توالت های خود را تمیز می کنید ، باز هم حلقه های قرمز مایل به قهوه ای در اطراف زهکش یا کاسه توالت خود جمع می کنید. این لکه ها به دلیل وجود مقدار زیادی آهن در آب شما ایجاد می شود . این به این دلیل است که مواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم ، آهک و آهن تقریباً به هر سطحی که برخورد می کنند متصل می شوند.


در چاههای عمیق ، جایی که میزان اکسیژن کم است ، آب حاوی آهن محلول و منگنز در شیر شفاف و بی رنگ به نظر می رسد. هنگامی که در معرض هوا قرار می گیرد ، آهن اکسیده می شود و یک لکه جامد قهوه ای مایل به قرمز روی لباس های شسته شده ، وسایل لوله کشی و کاسه توالت چینی می گذارد. به زبان ساده ، هرچه آهن بیشتر در معرض اکسیژن باشد ، رنگ آن تیره تر می شود.

زنگ زدگی نیز می تواند در درام ماشین لباسشویی شما ایجاد شود و لباس های شما را نیز لکه دار کند و باعث شود برخی پارچه های سفید (معمولاً پنبه ای) پس از شستشو کمی زرد یا نارنجی به نظر برسند.

ساخت مواد معدنی و آهک

مقادیر زیاد کلسیم همچنین می تواند باعث شود که آهک لوازم حمام را مورد هدف قرار دهد . معمولاً در شیرهای آب ، سر دوش و قسمتهایی از لوله کشی متصل به ماشین لباسشویی یافت می شود. رسوب آهکی هر زمان که آب سخت با سطحی تماس پیدا کند ، ایجاد می شود.

با گذشت زمان ، آهک می تواند لوله های آب گرم را مسدود کرده و کارایی گرمایش آبگرمکن را به شدت کاهش دهد.

راه حل های آهن و سایر لکه های معدنی

شاید بزرگترین ناامیدی صاحبان خانه ها با آب سخت ، تمیز کردن مداوم است که باید انجام شود تا آهن و سایر لکه های معدنی به حداقل برسد.

بسیاری از محصولات تجاری ، مانند اسپری های پاک کننده زنگ زدایی و رسوب زدایی آهک در دسترس هستند تا به صاحبان خانه کمک کنند تا لکه های سرسخت را از بین ببرند.

پاک کننده های لکه آهن و زنگ

محصولات حذف آهن و زنگ زدگی در اشکال مختلف وجود دارد. از مایعات گرفته تا پودرها ، پاک کننده ای برای تقریباً هر وسیله یا لکه ای وجود دارد. مایع پاک کننده زنگ مایع برای حل لکه های زنگ و آهن روی سینک های چینی سفید و کاسه توالت طراحی شده است و برای لوله ها و سیستم های سپتیک بی خطر است. نسخه های پودری و همچنین پاک کننده های کاسه نیز برای از بین بردن لکه های لوازم خانگی موجود است.

رسوب گیر آهک

مشابه پاک کننده های لکه زنگ مایع ، رسوب زدایی با حل کردن رسوبات دردسرساز هنگام تماس کار می کند. اکثر رسوب زدایی های تجاری موجود به اندازه کافی قوی هستند که تجمع کلسیم را مورد هدف قرار می دهند ، اما به اندازه کافی ملایم هستند که روی کروم ، لعاب و دوغاب و لوله های خوردگی تأثیر نمی گذارد.

مبارزه با لکه های سرسخت با سرکه و آب لیمو

آیا به دنبال راه حل طبیعی تری برای از بین بردن لکه هستید؟ یک جرعه ساده آب لیمو یا سرکه تمیز کننده می تواند رسوبات آهک را با کمی تلاش و حتی پول کمتر به طور موقت حل کند. برای ماشین های لباسشویی ، کافی است یک فنجان مواد شوینده را با مایع جایگزین کرده و یک چرخه شستشو خالی را اجرا کنید.

ماشین های ظرفشویی نیز می توانند از این روش درمانی استفاده کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یکی از این دو ماده را به جای مخزن مواد شوینده در پایه دستگاه بریزید.

نکته دیگر برای جلوگیری از ایجاد لکه های آهن و زنگ زدگی
در کاسه توالت شما این است که اگر متوجه شدید که مخزن شما در پر شدن مشکل دارد یا آب دائما جریان دارد ، سوپاپ را تعویض کنید.

مراقب سفید کننده باشید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از صاحبان خانه هنگام پاک کردن لکه ها از سطوح یا لوازم خانگی مرتکب می شوند ، استفاده از سفید کننده است. این در واقع می تواند لکه های سرسخت را بدتر کند ، زیرا سفید کننده ترکیبی از کلر و آب است که آهن را در تماس اکسید می کند. ترکیب کلر برای از بین بردن لکه های لباس بسیار عالی عمل می کند و در از بین بردن میکروب ها موثر است اما در صورت مخلوط شدن با آهن زنگ زدگی را تسریع می کند.
دستگاه تصفیه آب 8 مرحله آکواپرو

با استفاده از سیستم تصفیه آب از لکه های آهن جلوگیری کنید

بررسی یک دستگاه تصفیه آب 6مرحله ای برای حذف آهن

در مرحله اول، آب از طریق یک کارتریج فیلتر رسوب جریان می یابد که گل و لای، رسوب و کثیفی را از آب خارج می کند. این مرحله برای سلامت فیلتر آب شما بسیار مهم است زیرا آسیب به شیرهای کنترل و پمپ ها را نیز کنترل می کند. از این رو، فیلترهای آهنی برای دستگاه‌های تصفیه آب، اگر آب تمیز می‌خواهید، راه‌حلی عالی هستند.

مرحله 2

در مرحله دوم، آب به داخل مخزن معدنی و حذف آهن و منگنز می ریزد. پس از مرحله دوم، از چندین فیلتر حذف آهن دیگر عبور می کند تا به طور کامل از شر آلودگی ها خلاص شود.

مرحله 3

در اینجا، آب از یک نرم کننده آب عبور می کند که آثار کلسیم را از بین می برد.

مراحل 4 و 5

آب در این دو مرحله تحت تصفیه شدید قرار می گیرد. آب تصفیه شده از نرم کننده آب از طریق یک محیط مخصوص طراحی شده از آلیاژ مس و روی جریان می یابد. در این مراحل آلاینده هایی مانند کلر، آهن و سولفید هیدروژن از آب حذف می شوند. آهن و سولفید هیدروژن در اثر اکسیداسیون به مواد نامحلول تبدیل می شوند و به سطح محیط می چسبند. یک فرآیند الکتروشیمیایی فلزات دیگری مانند آلومینیوم، کادمیوم، کروم، نیکل، مس، جیوه، سرب و غیره را حذف می کند.

در درمان، این فلزات نیز به مواد نامحلول تبدیل می‌شوند و به محیط متصل می‌شوند. این محیط در داخل فیلتر حذف آهن نیز نقش مهمی در مهار رشد باکتری در کل واحد دارد.

مرحله 6

در این مرحله نهایی، آب از طریق کربن فعال دانه بندی شده - یک جاذب پرکاربرد - جریان می یابد. کربن فعال دانه بندی شده به طور موثر طیف گسترده ای از آلاینده های آلی مانند MTBEs، ترکیبات آلی فرار، حشره کش ها، علف کش ها، آفت کش ها و کلر را حذف می کند.

محصولات پاک کننده لکه هنگام تمیز کردن وسایل حمام و دیگر قسمتهای خانه که تحت تأثیر تجمع مواد معدنی قرار گرفته اند ، بسیار مناسب هستند. با این حال ، تنها راه دائمی برای جلوگیری از بروز مجدد لکه های آهن و رسوب آهک ، نصب یک سیستم تصفیه آب است.

بسیاری از مردم می خواهند از هزینه سیستم تصفیه آب جلوگیری کنند ، اما در نهایت هزینه بیشتری برای محصولات تمیز کننده و آب آشامیدنی و آشپزی بطری پرداخت می کنند تا هزینه سیستم آب. بدتر از آن ، آنها زمان بی پایان خود را صرف تمیز کردن مداوم وسایل و لوازم ثابت بارها و بارها می کنند.خرید فیلتر تصفیه آب