اسمز فرایندی است که هنگامی اتفاق می افتد که دو محلول با غلظت های مختلف توسط یک غشا نیمه تراوا از هم جدا شوند. تصفیه آب اسمز معکوس با مجبور کردن آب تحت فشار در برابر غشای نیمه تراوا بسیار ریز طراحی شده برای نفوذ به مولکول های آب منفرد ، و در عین حال اکثر آلودگی هایی را که به عنوان پساب مصرف می شوند رد می کند. غشا به عنوان یک فیلتر مکانیکی عمل می کند ، ذرات معلق ، میکروارگانیسم ها ، آزبست ، حتی تک مولکول های ترکیبات آلی سنگین تر را از بین می برد.
یک تصفیه کننده معمولی RO از چهار فیلتر به علاوه مخزن ذخیره تشکیل شده است. اولی یک فیلتر رسوب است ، دومی یک بلوک کربن ، سوم یک غشا و دیگری یک بلوک کربن فعال برای از بین بردن محصولات جانبی کلر باقیمانده. چنین سیستمی طیف وسیعی از ناخالصی ها را از آب پاک می کند. تنها انرژی مورد نیاز فشار آب شبکه است.

اسمز معکوس به طور موثری کدورت ، رسوب ، مواد کلوئیدی ، باکتری ها ، مواد شیمیایی ، فلوراید ، مواد جامد کاملاً محلول ، فلزات سمی ، عناصر رادیواکتیو ، سموم دفع آفات و علف کش ها را از بین می برد. این می تواند مزایای قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد.

یک سیستم تصفیه آب معمولی آب را با سرعت پایین تولید می کند - تقریباً قطره قطره - بنابراین اکثر سیستم های زیر سینک مخزن ذخیره تحت فشار و شیر مخصوص جداگانه یا همزن سه وجهی همه روی سینک ظرفشویی دارند. آب خارج شده از شیر یا میکسر از مخزن ذخیره می شود.اسمز معکوس چگونه کار می کند؟

یک سیستم اسمز معکوس بالابر قابل حمل به همان روش کار می کند مگر اینکه بدون مخزن تحت فشار باشد. در عوض این سیستم ها مستقیماً به شیر آب موجود متصل می شوند و مستقیماً از سیستم برای پر کردن بطری یا لیوان استفاده می شوند. این سیستم ها برای استفاده در هنگام اجاره ، قادر به لوله کشی سیستم یا مسافرت مناسب هستند.

سیستم متوسط در صورت ترک شدن برای کار 24/7 * ، تقریباً 300 لیتر در روز تولید می کند ، که بیش از اندازه کافی برای یک خانواده متوسط است. (* به فشار آب ورودی و ظرفیت غشا بستگی دارد.)

فیلتر بر خلاف، غشاء RO انجام آلاینده جمع نمی اما غشاء خود به تدریج با استفاده کاهش دهد. در حالی که رسوبات و فیلترهای کربن احتمالاً هر 6 - 12 ماه نیاز به تعویض دارند ، غشاها باید هر 4 - 5 سال یکبار تغییر داده شوند یا طبق گفته های سازندگان یا به شرایط آب وابسته باشند.دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس